

Masz niemowlę i nie wiesz co jest normalnym rozwojem a co już ma Cię martwić?
Jesteś mamą przedszkolaka i widzisz, że:
- Inaczej niż inne dzieci stoi, chodzi,
- Ma inaczej ukształtowane stopy, kolana, kręgosłup,
- Nie usiedzi w miejscu ale ciągle biega, kręci się,
- Nie potrafi skupić się na zadaniu.
A oto na co masz zwrócić uwagę i co możesz z tym zrobić. Pierwszy rok życia jest najważniejszy dla rozwoju psychoruchowego dziecka.
Na początku niemowlę leży jakby przyklejone do podłoża.
Powoli uczy się pokonywać grawitację głową, językiem, rękami, tułowiem i nogami. Rozwija się ucząc się pchać w podłoże, dlatego nie można układać dziecka na zbyt miękkim podłożu.
Kolejność rozwoju jest kluczowa:
- Od głowy w dół,
- Od środka ciała do zewnątrz,
- Ruchy najpierw są całym ciałem z dużą ilością ruchów spiralnych nie liniowych, później wyższym poziomem są ruchy precyzyjne i pojedynczymi częściami.
Rozwój następuje poprzez osiąganie celu:
- Głos mamy,
- Kontrastujące kolory zabawek,
- Dźwięk zabawek,
- Światło
- Dotyk
Brak zainteresowania i skupienia wzroku świadczy o możliwym problemie wzroku, słuchu, ruchu, psychiki.
Problem z ssaniem może świadczyć o problemie z napięciem mięśniowym całego ciała.
Ważne aby zaobserwować tzw. kamienie milowe w rozwoju dziecka:
- Trzeci miesiąc życia dziecko leżąc tyłem pociągnięte za rączki podnosi głowę zaczynając od brody, głowa ułożona w środkowej linii ciała. Leżąc na brzuchu dobrze podpiera się na przedramionach unosząc głowę 90 stopni w stosunku do podłoża. W tym okresie zwracamy szczególną uwagę na podawanie zabawek w linii środkowej ciała, układaniu w łóżeczku tak aby do dziecka podchodzić raz z prawej raz z lewej strony ciała, karmić zmieniając ułożenie. Jeśli tego nie dopilnujemy możemy przyczynić się do przetrwania asymetrycznego ułożenia z drugiego miesiąca, wadliwego ukształtowania głowy, nie wyrobieniu u dziecka widzenia obuocznego.
- W szóstym miesiącu życia dziecka posadzone dziecko siedzi z wyprostowanymi plecami. Leżąc chwyta dłońmi za stopy i wkłada je do buzi. Świadczy to o sprawności mięśni brzucha i dobrej koordynacji nerwowo mięśniowej. W zabawie w samolocik dziecko utrzymuje pełny wyprost głowy aż po stopy. Potrafi sięgać i chwytać przedmioty. Jest to okres stabilizacji postawy i już można przypuszczać czy pojawi się wada postawy kiedy dziecko będzie miało kilka lat. Zwróćmy uwagę, że jeśli dziecko nie lubi leżeć na brzuchu, nie potrafi wykonać podporu, dobrze unieść głowy, wyprostować pleców to świadczy to o nieprawidłowym rozwoju dziecka.
- Ósmy i dziewiąty miesiąc to opanowanie naprzemiennego czworakowania, jego doskonalenie przez przyspieszanie, zmianę kierunków i możliwość zatrzymania się w każdym momencie.
- W dwunastym do piętnastego miesiąca kamieniem milowym jest opanowanie chodu. Może na początku być nieporadne, stopy mogą się różnie układać, ale zwracamy uwagę że chodzenie na palcach, piętach, gołębi chód(stopy do środka), mocno stopy na zewnątrz z koślawością kolan nie jest prawidłowe.
- W tradycyjnym modelu rehabilitacji zwraca się uwagę na wady postawy w wieku przedszkolnym i szkolnym.
Nowoczesne podejście do rozwoju wykazuje, że wady postawy powstają już w pierwszym roku życia.
- Jeżeli zaobserwujemy wyżej wymienione nieprawidłowości rozwoju psychoruchowego u dziecka to należy skonsultować się z lekarzem ale także z fizjoterapeutą specjalistą metody NDT Bobath (lista certyfikowanych terapeutów http://www.ndt-bobath.pl/?page_id=6). Ponieważ zawody są uwolnione każdy z nas ma obowiązek sprawdzić komu powierza swoje dziecko.
- Jeżeli jesteście rodzicami dzieci kilku letnich, chociaż są dla Was najpiękniejsze, najsprytniejsze, najmądrzejsze, popatrzcie na nie krytycznym okiem. Zaburzony rozwój w pierwszym roku życia może skutkować tym jak dziecko prezentuje swoją postawę np.
- Typ dziecka spastoidalny: dziecko jest mocno napięte, zgarbione, łopatki wysunięte do przodu, trudno mu unieść ręce do góry z wyprostowanymi plecami, głowa wysunięta przed linię barków, przykurczone są mięśnie z tyłu nóg, trudno mu usiąść z prostymi plecami i nogami, emocjonalnie są nadpobudliwe.
- Typ dziecka atetoidalny: dziecko stojąc „zawiesza się na kręgosłupie”, prezentuje przeprost stawów łokciowych, kolanowych, zwiększona jest lordoza lędźwiowa, brzuch jest wypięty, widoczna jest koślawość kolan.
Jeśli masz wątpliwości, zapisz się na wizytę.
Studio BIO-REH s.c. ul. Garbarska 1, Oświęcim
tel 33 8434384, 502 351 382.