dr Anna Porczyńska-Ciszewska (Ph.D.) – doktor w dziedzinie psychologii, adiunkt w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, w którym jest zatrudniona od roku 2001. Jako pracownik naukowo-dydaktyczny prowadzi wykłady m.in. dla studentów psychologii i pedagogiki, jak również na studiach podyplomowych dla nauczycieli.

Centrum Diagnozy i Pomocy Psychologicznej CEREBRUM (w skrócie: CDiPP CEREBRUM)

Aktywność naukowo-dydaktyczną łączy z prowadzeniem praktyki psychologicznej oraz bierze udział w międzynarodowych badaniach klinicznych. Posiada również doświadczenie oraz uprawnienia do prowadzenia badań neuropsychologicznych, które zdobywała podczas międzynarodowych szkoleń („Axonyx Alzheimer’s investigators”, „Compass depression. Rater training and Certification Program for Otsuka”, “Orion Pharma Study”, “Quintiles”). Aktualnie pełni funkcję wiceprzewodniczącej Komisji Nauk Psychologicznych Oddziału Polskiej Akademii Nauk. Odbyła liczne szkolenia i kursy doskonalenia zawodowego z zakresu diagnozy i terapii zespołu nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD) u dzieci i młodzieży, jak również diagnozy i terapii zaburzeń zachowania, zaburzeń nastroju i zaburzeń lękowych u dzieci i młodzieży.

Zainteresowania naukowe koncentrują się wokół problematyki dotyczącej psychologii pozytywnej, dobrostanu psychicznego, jak również zdrowia psychicznego i zaburzeń psychicznych, zarówno osób dorosłych, jak i dzieci oraz młodzieży. Problematyka dobrostanu psychicznego podejmowana jest w wielu aspektach, dotyczy m.in. osobowościowych uwarunkowań doświadczania szczęścia i poczucia sensu życia, kwestii wychowania szczęśliwego dziecka, jak również dobrostanu psychicznego rodziców wychowujących dzieci z niepełnosprawnością intelektualną czy powiązań dobrostanu psychicznego z nawykami i problemami żywieniowymi. Efektem tych zainteresowań są publikacje licznych artykułów naukowych, a także dwóch monografii z obszaru psychologii pozytywnej, pt. „Cechy osobowości a doświadczanie szczęścia i poczucie sensu życia” oraz „O sztuce wychowania szczęśliwego dziecka”. Koncentracja zainteresowań naukowych wokół problematyki związanej z dobrostanem psychicznym, doświadczaniem szczęścia i poczuciem sensu życia stanowi odpowiedź na problemy pacjentów i ogrom nieszczęścia, z jakim często spotykam się na co dzień w praktyce psychologicznej. Praca nad dobrostanem psychicznym pacjenta, a nie tylko „usuwanie” objawów depresji, lęków czy innych zaburzeń psychicznych stanowi niejednokrotnie klucz do poprawy kondycji zdrowia tak psychicznego, jak i fizycznego pacjenta. Z tego też względu moje zainteresowania naukowe stanowiąc odpowiedź na doświadczenia zdobyte w praktyce psychologicznej z zakresu diagnozy i pomocy psychologicznej pacjentom z zaburzeniami i problemami psychicznymi skrystalizowały się głównie w obszarze psychologii pozytywnej.

 

Zakres usług oraz badań wykonywanych w poradni psychologicznej:

  • Diagnozę oraz leczenie zespołu nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD) u dzieci i młodzieży.
  • Diagnozę oraz leczenie zaburzeń zachowania i emocji u dzieci i młodzieży.
  • Diagnozę zaburzeń nastroju oraz pomoc psychologiczną w przebiegu zaburzeń nastroju u dzieci, młodzieży oraz dorosłych.
  • Diagnozę zaburzeń nerwicowych oraz pomoc psychologiczną w przebiegu zaburzeń lękowych u dzieci, młodzieży oraz dorosłych.
  • Diagnozę zaburzeń odżywiania oraz pomoc psychologiczną w przebiegu zaburzeń odżywiania u dzieci, młodzieży i dorosłych.
  • Badania potencjału intelektualnego (ilorazu inteligencji IQ).
  • Pomoc psychologiczna w sytuacjach trudnych i kryzysowych.
  • Badania psychologiczne pacjentów z zaburzeniami pamięci i koncentracji uwagi.
  • Diagnozę neuropsychologiczną w schorzeniach ośrodkowego oraz obwodowego układu nerwowego (m.in. u pacjentów po urazach czaszkowo-mózgowych, udarach mózgu, pacjentów chorych na padaczkę).
  • Badania psychologiczne pacjentów z zaburzeniami pamięci i koncentracji uwagi.
  • Diagnostyka zaburzeń psychicznych w przebiegu chorób neurologicznych (choroba Alzheimera, choroba Parkinsona, stwardnienie rozsiane, padaczka).
  • Badanie aktywności poznawczej w kierunku diagnozy zaburzeń psychicznych wieku podeszłego (m.in. w chorobie Alzheimera, chorobie Parkinsona).
  • Określanie dysfunkcji ukierunkowania czynności poznawczych z zaburzeniami spostrzegania, myślenia, pamięci, świadomości.
  • Diagnozę profilu osobowościowego.
  • Pomoc psychologiczną ukierunkowaną na poprawę psychospołecznego funkcjonowania pacjentów i ich rodzin.