Problem – jakie buty wybrać dla dziecka, które uczy się chodzić?
Piszę o tym temacie, ponieważ trafiają do nas rodzice z dziećmi z poradą od lekarza, pielęgniarki, wychowawczyni w żłobku, że trzeba kupić dziecku buty wysokie ponad kostkę, ze sztywną piętą.
Mówimy o dzieciach zdrowych neurologicznie, prawidłowo rozwijających się.
Wyobraź sobie, że ciało malutkiego dziecka dojrzewa od dwóch komórek po dziewiąty miesiąc w wodach płodowych. Rodzi się i ma nauczyć się pokonywać grawitację.
Swój rozwój zaczyna od głowy, przez barki, ręce, tułów, nogi.
Właśnie, na końcu uczy się panować nad stopami. Są one ogromnie ważne. Nazywane są „drugimi” oczami. Kiedy idziemy, nie patrzymy pod nogi a jednak wiemy jak postawić stopę i jak całe ciało ułożyć, żeby iść czy biegać.
Teraz wyobraź sobie, jak duże obciążenia przenosi stopa i jak daleko nas te stopy poniosą przez całe życie?Przygotowują się do tego w tak młodym wieku. Aby były wytrzymałe, mięśnie mają być tak aktywne, żeby tworzyły dwa łuki, jak w sklepieniu gotyckim, podłużny i poprzeczny. To 26 kości połączonych ze sobą stawami i mięśniami. Najlepiej funkcjonuje kiedy jest obciążona w trzech punktach: zewnętrzny brzeg pięty, okolica 5 kości śródstopia część bliżej palca piątego i część 1 kości śródstopia bliżej palca dużego.
Oczywiście nie od razu jest tak pięknie.
Kiedy zaczyna obciążać stopy?
Już od urodzenia. Zwróćmy uwagę, kiedy leży na plecach kopie od pięty i właśnie piętą uderza w podłoże. Jeśli tego tak nie robi to jest powód do wizyty u fizjoterapeuty NDT Bobath. Kiedy leży na brzuchu, początkowo jak „żabka” dociska do podłoża duży palec od wewnętrznej strony. W miarę rozwoju, prostuje nogi i obciąża środkowe palce by podczas obrotów dociskać zewnętrzny brzeg stopy. Kiedy przejdzie do siadu klęcznego dociska grzbiet stopy. Początek wyciągania nóżki do klęku jednonóż daje odczucie podeszwowej części.
Jak widzimy, zanim dziecko stanie na nogach, przygotowuje się do tego momentu od urodzenia. Teraz kiedy szczęśliwe stanęło, my zakładamy mu „ortopedy”, sztywne i wysokie buty.
To jest błąd!
Dajmy dziecku doświadczać. Pozwólmy mu na pracę mięśniami stóp. Ubierajmy miękkie, niskie buciki, które nie krępują ruchów. Dajmy mu chodzić po piasku, trawie. Oczywiście kiedy pogoda jest odpowiednia. W domu ubierajmy skarpety antypoślizgowe.
Kiedy już nauczy się chodzić dobrze i ta aktywność jest dominująca, kupmy dobre buty.
Zwróćmy uwagę, aby:
- buty były wykonane z naturalnych skór i przewiewnych tkanin. Ważne jest także aby wyściółka zrobiona była ze skóry. Zapobiegamy egzemom i zwiększonej potliwości stóp,
- miały usztywniany zapiętek, który zapewni utrzymanie piety we właściwym położeniu i prawidłowe ustawienie całej stopy. Odpowiednio dobrane zapiętki stanowią bardzo istotny element obuwia, ponieważ zapobiegają szpotawości czy koślawości stóp.
- miały cholewkę sięgającą poniżej kostki,
- miały szeroki i wysoki czubek, w którym będzie miejsce na prawidłowe ułożenie palców i swobodne poruszanie nimi.
- elastyczną, nie za miękką, nie za sztywną, nieślizgającą się podeszwę, która zgina się na linii zginania palców.
- były dobrze dopasowane do długości stopy tzn. buty powinny być dłuższe od stopy o około 0,5- 1 cm. Nie mogą być za krótkie, gdyż spowodują zniekształcenie stopy dziecka. Z kolei kupowanie butów z dużym zapasem przyczyni się do braku stabilności stopy, a także będzie powodować zginanie podeszwy nie w tym miejscu co trzeba, co może szkodzić stópce dziecka.
- Dla dzieci, które dopiero zaczynają chodzić polecane są buty sznurowane. Lepiej dopasowują się do stopy dziecka i mocniej trzymają jego kostkę. Dodatkowym plusem jest to, że mały odkrywca tak łatwo ich sobie nie zdejmie. Rzepy będą dobrym rozwiązaniem dla nieco większego malucha, ale najlepiej aby były to dwa lub trzy rzepy, bo zapewnia to lepszą stabilność stopy. W przedszkolach preferowane jest obuwie na rzepy, gdyż właściwie niewykonalna byłaby pomoc przy zawiązywaniu butów wszystkim dzieciom z grupy na każde wyjście.
Warto od najmłodszych miesięcy uzupełniać dietę w miąższ aloesowy, minerały Nature Min z montmorylonitu, od 1 roku można wprowadzić mleczko pszczele Royal Yelly 1/4 tabletki i witaminy z warzyw Kids 1-2 tabletek dziennie. Te produkty najwyższej jakości są z amerykańskiej firmy Forever Living Products, która jest na rynku od 39 lat i jest w 160 krajach. Jeśli Cię interesuje mądre dożywianie Twojego dziecka, napisz do nas rejestracja@bioreh.pl, lub czytaj kolejne wpisy. Zapraszam
mgr Urszula Brania
właścicielka Studio BIO-REH, terapeutka NDT Bobath, manager Forever Living Products.
Jeżeli uważasz, że ten artykuł jest pomocny, podziel się nim ze znajomymi.
Jeżeli chcesz otrzymywać nowe wpisy z naszego bloga, zapisz się do newslettera, kliknij tutaj aby się zapisać.
Chcesz nas o coś zapytać? Napisz do nas kliknij tutaj.